Skip to main content

Interview met Monique en Jules Mestrini

Waarom genoegen nemen met goed als het vijftien keer beter kan? Mestrini Optiek & Optometrie gaat met de nieuwste innovaties, een team aan optometristen en met de volste overtuiging voor het hoogst haalbare: de perfecte oplossing voor het unieke oog. “We tonen de klant letterlijk een wereld van verschil.”

Het begint met de klacht. Wat is het probleem? Wanneer doet het zich voor? Merk je het veraf of dichtbij? Vervolgens komt de meting, gevolgd door de oplossing: contactlenzen of een bril op sterkte. Probleem opgelost. De klant kan met een goed zicht weer naar huis.

Maar goed is bij de opticiens van Mestrini niet goed genoeg. Zij kijken verder dan die ene klacht, gaan verder dan het standaard stappenplan van de gemiddelde opticien. Zij voeren gespecialiseerde metingen uit, werken nauw samen met een optometrist, ontdekken en verhelpen veel sneller een kijkprobleem. Zij zorgen ervoor dat de klant écht met de ideale kijkoplossing naar huis gaat.

Efficiëntie

Innovatie staat bij Mestrini Optiek & Optometrie al jaren hoog in het vaandel. Vader Harold was een van de eerste optometristen van het land, een beroep dat midden jaren negentig op Nederlandse bodem nog totaal geen erkenning kreeg. Harold Mestrini was een pionier. Zoon Jules, het huidige hoofd van het familiebedrijf, plukt daar vandaag de dag volop de vruchten van. “In Duitsland en België vindt optometrie uitsluitend in de ziekenhuizen plaats, maar bij ons mogen optometristen gewoon in de winkel aan het werk. Dat gebeurt ook, zij aan zij met onze opticiens, die zich door de nauwe samenwerking en begeleiding ook nog eens verder kunnen ontwikkelen.”

De hechte samenwerking tussen opticiens en optometristen biedt volgens Jules tal van voordelen voor de klant. “Andere opticiens meten in tegenstelling tot een optometrist alleen het linkeroog, het rechteroog en voegen die metingen uiteindelijk samen. That’s it. Het team van Mestrini gaat veel verder. Hij of zij kijkt naar de balans tussen de ogen, controleert de binnen- én buitenkant van het oog en dient oogdruppels toe om zo een efficiëntere meting van de ontspannen kijksituatie te doen. Dat gebeurt bij ons allemaal in de zaak. Je hoeft als klant dus niet naar het ziekenhuis, maar kunt gewoon bij ons een afspraak in de winkel maken.”

Prestige

De optometristen zijn bij Mestrini niet alleen maar aan het werk. Ze ‘studeren’ er ook, krijgen er tal van mogelijkheden om allerlei congressen af te gaan en zo hun kennis bij te schaven. Dat moet ook, want optometristen zijn verplicht een bepaald aantal studiepunten per vijf jaar te behalen voordat ze in het kwaliteitsregister worden opgenomen. Ook de opticiens worden volop in hun ontwikkeling geholpen. “Daar zorgen wij voor”, zegt Jules. “We sturen hen naar trainingen, geven hen de mogelijkheid om via cursussen en e-learning te leren zodat ze kennis en kunde hebben van de nieuwste producten en apparatuur waar wij mee werken.”

Een groot deel van die producten en apparatuur is afkomstig van ZEISS, een internationaal topsegment op het gebied van brillenglazen. Mestrini werkt al tientallen jaren vrijwel onafgebroken met de glasleverancier samen. Heeft ZEISS een nieuw product, dan zijn Jules en zijn team een van de eersten die ermee aan de slag mogen. Eén keer maakte Mestrini een uitstapje naar een andere leverancier, maar die samenwerking was van korte duur. “Het glas van andere fabrikanten kan simpelweg niet tippen aan dat van ZEISS”, vertelt Jules. “ZEISS is geen beursgenoteerd bedrijf, maar een stichting zonder winstoogmerk, wat betekent dat de omzet altijd wordt geïnvesteerd in de innovatie van hun producten en apparatuur. Ze lopen voorop in de nieuwste ontwikkelingen, hebben het scherpste glas en het meest heldere kunststof. Andere leveranciers lopen letterlijk negen à tien maanden achter.”

Precisie

Mestrini Optiek & Optometrie krijgt niet alleen als een van de eersten de nieuwste producten van ZEISS, maar ook hun nieuwste apparatuur. Het team van Mestrini krijgen zo de unieke kans om de glazen van ZEISS nauwkeurig tot in de puntjes aan te meten. “Iedere optiek kan glas bestellen, maar als je het niet op de juiste manier met de juiste apparatuur aanmeet, dan mis je diens toegevoegde waarde. Wij kunnen dankzij de apparatuur van ZEISS niet op anderhalve millimeter, maar op tienden en zelfs honderdsten van millimeters meten, waardoor onze oogmetingen zeker vijftien keer nauwkeuriger en onze oplossingen écht op maat zijn”, vertelt Jules. “Dat is voor de klant een wereld van verschil.”

De samenwerking met ZEISS is niet alleen een zegen voor Mestrini, maar vooral voor haar klanten. “Zij krijgen bij ons de nieuwste en beste producten eerder dan bij andere opticiens”, zegt Jules trots. Of de consument hiervan op de hoogte is? “Niet genoeg. We zijn ook voorzichtig met onze communicatie, want de naam ZEISS doet bij weinig mensen een belletje rinkelen. Bovendien verkopen andere optiekzaken ook ZEISS, maar nog niet de nieuwste producten die wij wél al in de winkels hebben liggen. Het verschil merk je pas écht als je het bij ons in de winkel uitprobeert.”